Synes spørsmålet blir helt feil.
Piratkopiering er i dem fleste tilfeller et resultat i plate og film bransjen sitt manglende evne til å bevege seg inn i dette århundret.
Det å spørre om du er for eller imot piratkopiering er litt som å spørre om du er for eller imot islam.
Du har selvf dem som laster ned og aldri kjøper en dritt her i verden, men folk flest driver med denne såkalte "piratkopieringen" pga:
* For dyrt enten det er musikk,spill eller film
* Kopibeskyttelse, du kan ikke bruke ditt produkt som du selv vil
* Er ikke interisert i å ha et fysiskt produkt
* Filmen du vil ha er ikke å oppdrive på dvd
* Det kommer til å ta 6mnd til 1år før filmen blir i salg
* Kino er for dyrt
* Du kan laste ned filmer som går på kino FØR dem faktisk kommer på kino her i Norge
* Serier som du ikke får kjøpt i Norge
* Serier som ikke går i Norge enda og som ikke kommer til å komme eller kommer først om 6mnd eller 1-2 år
* Serier du ikke ser på tv pga sende tiden er helt idiotiskt
Om produktene som blir "piratkopiert" hadde kommet for salg på nettet til en fornuftig pris og i bra kvalitet så hadde færre mennesker "piratkopiert".
Problemet er at det er mennesker som ikke liker forandringer og vil ha ting akkurat slik det var i 1980 og vil bade i penger. Usa er et stort problem da det meste blir produsert der og dem vil ikke slippe produktet før det har hatt sine "glorydays" der borte..problemet for filmbransjen er da at vi over dammen ikke gidder å vente og laster ned filmen og ser den hjemme i vår egen stue.
Noe som resulterer i
1: Du gir faen i gå på kino for det tar for lang tid før den kommer til Norge
2: Du er ikke interisert i å betale 100kr for å se en film, spesielt om du er flere.
3: Hvorfor gå på kino når du kan se den hjemme på ditt eget hjemmekino anlegg?
5: Hvorfor kjøpe filmen når den endelig kommer i salg når du har sett den og har den for over et halvt år siden?
Og lista bare vokser og vokser....
"piratkopiering" er bare et resultat i video og platebransjen sitt inkompetanse til å gi det kundene ønsker.
Jeg har forøvrig nå sikkert langt over tusen filmer og hundrevis av episoder som er blitt "piratkopiert", om jeg hadde fått sjansen til å kjøpe noe av dette over nettet så hadde om ikke alt så ihvertfall endel blitt betalt for.
EDIT: Det skal nevnes at selv om jeg fremstår som en ivrig "pirat" så liker jeg best å ha det fysiske produktet. Om det er en serie jeg kan få tak i til en normal pris og som jeg virkelig liker så kjøper jeg den..har fks alle boksene til Stargate importert fra Canada.
Om jeg laster ned en film som jeg liker så kjøper jeg den på Bluray når den kommer til Norge et halvt år etterpå eller lenger. Spill laster jeg ikke ned da jeg har en nesten sykelig trang til å ha det fysiske produktet.
Dette innlegget har blitt redigert av _LarZen_: 17.03.2009 22:15